Wie zijn wij

Home /

Wie zijn wij

Alisa van der Meulen

Tijdens mijn opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Werker, welke ik in 2016 heb afgerond, heb ik veel ervaring opgedaan in het werken met kinderen. Omdat het werken met en helpen van kinderen mij erg enthousiast maakte en mij veel voldoening gaf, heb ik de opleiding Logopedie gevolgd. In juli 2020 ben ik afgestudeerd als logopediste aan de Hanze Hogeschool in Groningen. Sindsdien ben ik werkzaam (geweest) bij een aantal logopediepraktijken in Friesland, waaronder ‘Spraakmakend Sneek’, waar ik met veel plezier werk!

Ik vind het belangrijk om mijzelf verder te ontwikkelen en mijn logopedische kennis te verbreden en verdiepen door diverse cursussen te volgen. Zo hoop ik binnenkort gespecialiseerd te zijn in oro-myofunctionele therapie (afwijkende mondgewoonten).

Het begeleiden van kinderen, door te kijken naar hun talenten, mogelijkheden en behoeften én door aan te sluiten bij hun interesses en belevingswereld, geeft mij veel energie. Ik geniet ervan als mensen zich stapje voor stapje ontwikkelen, zodat ze zich (communicatief) kunnen redden in de maatschappij, maar ik vind het vooral heel belangrijk dat iemand met plezier naar de behandeling komt en met een lach op zijn gezicht de deur weer uitgaat!

Maaike Doting

Mijn naam is Maaike Doting en ik werk sinds februari 2007 met veel plezier in de praktijk voor logopedie Spraakmakend Sneek. In 2006 ben ik afgestudeerd aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle. Daarvoor deed ik de opleiding foto/ video aan de Friese Poort en daar is mijn interesse voor fotografie en vormgeving ontstaan. Gelukkig kan ik voldoende creativiteit kwijt in mijn huidige werkzaamheden als logopediste en dyslexiespecialiste.

Om de kwaliteit van behandelen hoog te houden, vind ik het van belang mijn kennis en vaardigheden up-to-date te houden door middel van bij- en nascholing. Hierdoor is het mogelijk een nog breder pakket van zorg aan te bieden. In 2008 en in 2018 heb ik mij gespecialiseerd in oro- myofunctionele therapie. In juli 2011 heb ik de master opleiding taalspecialist/ dyslexie afgerond. Later heb ik daar de basisopleiding tot kindercoach en in 2020 de opleiding sensorische informatieverwerking aan toegevoegd (zie specialisaties). Door ook ondersteuning te bieden op het gebied van coaching en zintuigelijke prikkelverwerking, zorg je ervoor dat kinderen beter in hun vel zitten. Goed in je vel zitten is de basis om goed tot leren te komen.

Binnen de behandeling vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden en interesses van de kinderen. Dit betekent dat er zorg op maat wordt aangeboden. Dit geldt ook voor de voorkeurstaal. Behandelen kan in het Nederlands, Fries en Engels. Bij andere talen is het inzetten van een tolk mogelijk. Wat ons vak zo mooi maakt, is dat wij een steentje kunnen bijdragen aan de (communicatieve) redzaamheid van kinderen en volwassenen.

Geen persoon is hetzelfde en dat zorgt iedere keer weer voor een uitdaging. Een uitdaging die ik met enthousiasme aanga!

Rebecca Veltman

Ik ben Rebecca en ben woonachtig in Eastermar. Ik ben sinds februari 2021 onderdeel van het spraakmakende team! Nadat ik mijn logopedie diploma op zak had heb ik als logopedist bij verschillende praktijken ervaring opgedaan. Ik heb de specialisatie Oro-Myofunctionele therapie en een cursus voor de behandeling van schisis gevolgd. Daarnaast is zingen en werken met en aan de stem mijn passie. Hiervoor heb ik verschillende cursussen gevolgd, zoals CVT (complete vocal technique), EVT1 (Estill Voice training 1) en de (kinder)stem van Jopie Kuiper.

Naast mijn werkzaamheden als logopedist ben ik ook zangeres in verschillende bandjes en zangcoach bij een zangschool. Ook werk ik aan mijn eigen praktijk als stem- en zangcoach. Naast het behandelen van de stem vind ik het ook super leuk om met kinderen te werken en ze te begeleiden in hun eigen ontwikkeling. Ik ben creatief en zoek graag op deze manier naar de leukste en beste wijze om te behandelen. Ik kijk graag verder om de behandeling op verschillende manieren aan te vliegen en zo, een zo goed en passend mogelijke begeleiding te bieden.

Mijn motto is kinderen te laten spelen en ontdekken wie ze zijn, om zo verder te komen en hen eigen ‘stem’ te laten horen. Ik help graag bij het zoeken naar een goede oplossing, zorg op maat, bij het begeleiden van kinderen en volwassenen!

Ceciel Homan

Ik ben sinds december 2022 als therapiehondbegeleider toegevoegd aan het team van Spraakmakend Sneek. 

Communicatie is een voorwaarde om elkaar te kunnen begrijpen. Het is een basisbehoefte van de mens. Het is dan ook een hele uitdaging als je elkaar niet goed kan verstaan én begrijpen, wat de reden ook is. Honden communiceren met hondentaal en hondengedrag. Een hond communiceert in het hier en nu. Zij gebruiken geen woorden en ze (ver)oordelen niet. Maar honden houden ons wel een spiegel voor. En daar zit de kracht om te leren beter te kunnen communiceren en tot inzichten te komen. Dit maakt het werken met honden zo bijzonder!

Ik ben opgegroeid in Twente. Ik woon sinds mijn zeventiende in Friesland om daar in eerste instantie te studeren en later ook te werken. Ik heb uitgebreide kennis en ervaring met sport en spel, jeugd welzijnwerk en de ouderenzorg. Ik heb de basis opleiding tot therapiehondbegeleider afgerond. 

In mijn carrière staan mensen met uiteenlopende zorgbehoeften in verschillende omgevingen centraal. Als student begeleidde ik vakantiekampen voor kinderen in Amerika. Ik heb in die tijd ook als activiteitenbegeleider gewerkt in een vluchtelingenkamp in Wenen. In Amsterdam heb ik jarenlang gewerkt als bewegingsagoog met dove verstandelijk gehandicapte kinderen en jongvolwassenen. Naast mijn werk als therapiehondbegeleider werk ik momenteel met veel plezier in de thuiszorg in Sneek. Ik vind het opdoen van nieuwe ervaringen belangrijk. Het maakt me enthousiast en creatief. 

De inzet van mijn therapiehond werkt ondersteunend in de logopedische behandeling. De hond kan helpen bij het stimuleren van de taalontwikkeling en het verbeteren van de articulatie. Kinderen mogen de hond opdrachten, commando’s geven en met hem spelen. Dit zijn allemaal vormen van communicatie. Op deze manier wordt de taal uitgelokt of gewerkt aan een specifieke klank, de verstaanbaarheid maar ook aan leesvaardigheid.  En uiteraard staat het plezier in het oefenen voorop!

 

Geen persoon is hetzelfde en dat zorgt iedere keer weer voor een uitdaging. Een uitdaging die ik met enthousiasme aanga!

Meer weten?

 U kunt op advies van bijvoorbeeld de leerkracht, huisarts of op eigen initiatief, contact opnemen met de praktijk voor logopedie. De praktijk is iedere dag bereikbaar op telefoonnummer: 0515 – 421309.